Yurtdışı Borçlanmasıyla Emeklilik / Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ataşeliği, 24.04.2023

Bu bilgi notumuz sağ alt köşede bulunan tarih itibariyle günceldir. Bu tarihten sonra işlem yapacakların bu bilgilerin güncel halini e-posta ile Müşavirliğimizden talep etmeleri gerekmektedir. Yurtdışı borçlanmasıyla emeklilik iki aşamadan oluşmaktadır. BİRİNCİ AŞAMA çalışma sürelerinin belgelenerek Müşavirliğimizden alınacak belgeyle borçlanmanın ve ilgili ödemenin yapılması, yaş ve çalışma gün sayısı şartının yerine getirilerek emekliliğin hak edilmesi. İKİNCİ AŞAMA ise, emeklilik aylığının bağlatılmasıdır. 3201 sayılı Yurtdışı Hizmet Borçlanması Kanunundan yararlanarak emekli olacaklar, aylık bağlatma sırasında çalışmadıklarını ve ikamete dayalı herhangi bir sosyal yardım almadıklarını belgeleyerek Ataşeliğimizden alacakları ikinci bir yazıyla aylıklarını bağlatabileceklerdir. Emekli maaşı bağlandıktan sonra da bu durumun devam etmesi gerekir. Bu tür kısıtlamaya tabi olmak isteyenler prim günlerini 2014/5 genelgesi kapsamında Türkiye’de İsteğe Bağlı Sigorta olarak yatırabilirler.

Müşavirlikle ilgili tüm işlemlerde belgelerin asılları ve beraberinde T.C. Kimlik Numaranızın bulunduğu geçerli Türk kimliğinizin/Nüfus Cüzdanınızın aslı, İngiltere dışından yapılacak başvurularda Noter Tasdikli Fotokopisi (Aslı Gibidir yazılı ıslak imzalı orijinalinin) veya Kimlik örneği vekaletnamesi (3.1.13 – T.C. Kimlik Kartı Örneği onaylama) belgesi ibraz edilmesi de gerekmektedir. Tüm belgelerdeki ad ve soyadın aynı olması gerekir. Randevuyla şahsen veya postayla başvurarak işlem yapılabilmektedir. Postayla yapılan işlemlerde belge güvenliği açısından iadeli taahhütlü (Recorded Delivery ya da Special Delivery) olarak göndermeniz ve kendi adresinizin bulunduğu aynı türden ödemesi yapılmış geri gönderim zarfı eklemeniz önerilir.
Hizmet Belgesi’ne özel olmak üzere
; Türkiye’den yapılan taleplerde en yakın SGK Müdürlüğüne belgelerini götürüp Yurtdışı Borçlanmaya Esas Belge Başvuru Sistemi (YBBS) üzerinden onaylatılmak üzere Londra Çalışma Müşavirliği’ne göndermelerini istemeleri yeterlidir.

BİRİNCİ AŞAMANIN tamamlanabilmesi için, İngiltere Hazine ve Gümrük Kurumu (HM Revenue and Customs) bünyesindeki Sigorta Primleri Bölümünden (National Insurance Contributions Office) “National Insurance Contributions Record” olarak adlandırılan sigorta cetveli’ni temin ederek Müşavirliğimize sunulması gerekmektedir. Sigorta cetvelinde görünen, alınan sosyal yardımların büyük bir kısmı da borçlanılabilmektedir. Bu belge, veri koruma yasaları gereği doğrudan talepte bulunan vatandaşa verilmektedir. HMRC’nin 0300 2003500 (çoğunlukla en son yılı içerir) no’lu telefondan sözlü olarak söz konusu belgeyi talep edebilirsiniz. Örnek belge, dilekçe ve başvuru formu örnekleri https://bit.ly/londra02 adresli Google Drive klasöründedir.

Dijital versiyonunu kabul edebilmemiz için: HMRC’nin online.hmrc.gov.uk adresinden hesabınızın (Kişisel Hesap/Personal Account olması gerekiyor) açılıp National Insurance Contributions Record Belgesi’ni her bir yıl için “View Details” kısmı tıklanıp tüm yıl detayları görünecek şekilde çıktı alınması, kullanıcı adı, şifresinin paylaşılması (yazılı olarak bölümümüz verilecek) ve aynı portaldan Müşavirlik olarak giriş yaptığımızda göndereceğiniz cep telefonunuza gelecek onay koduyla bu bilgileri teyit etmemiz halinde dijital versiyonu da kullanılabilir. Postayla onay işlemlerinde kimlik aslı ve belge çıktısının geri gönderim zarfıyla ulaştırılması, gelen onay kodunun da e-posta ile gönderilmesi gerekiyor.

Serbest Meslek (Self-employed) olarak çalışanların (prim yatırma zorunluluğu olmadığından yatırılmamış yıllar için) ticari faaliyetlerini ve vergi dökümlerini gösteren SA302 formlarını HMRC’nin 0300 2003310 numaralı telefonundan istemeleri belgedeki çalışma ve kira gelirlerinin ayrıştırılması açısından önemlidir.

Yarı-zamanlı (Part-time) sigorta primi yatırılmamış çalıştığınız süreler National Insurance Record sigorta cetvelinde görünmeyecektir; bu nedenle yarı-zamanlı çalışma olan her mali yıl için yılsonunda Nisan ayında verilen P60 Belgesinin asıllarının ibraz edilmesi gerekir. P60 ve/veya maaş bordroları (payslips) olmayan vatandaşlarımız yarı-zamanlı çalışılan sürelerin bir kısmı yukarıda bilgileri bulunankurumun 0300 200 3300 veya 0300 200 3500 numaralı telefonundan alınacak SARS (Subject Access Request) (Form: CA39456) dokümanıyla belgelendirebilirler (Bilgi için: https://bit.ly/hmrcsars ). Çoğunlukla 15-20 sayfa üzerinde bir belge olup, belgenin bildirilen resmi teslim süresi 29 gündür. https://bit.ly/hmrcsarsonline sayfasından online olarak talep edilebilir.Yarı-zamanlı geçen son 5 yıl ise 0300 2003300 numaralı telefonundan alınacak Employment History (Form: OCA41) belgesinde görünebilmektedir.

İngiltere'deki resmi makamlardan alacağınız yazıları ayrıca tercüme ettirmeniz GEREKMEMEKTEDİR. Belgelerinizi asıl İngilizce belgelere bakarak düzenlediğimizden, tercüme gereksiz bir ek masraf olacaktır.

İKİNCİ AŞAMA için, çalışmanızı ve aldığınız yardımları durdurmanız, çalışmadığınızı ve ikamete dayalı herhangi bir sosyal yardım almadığınızı belgelemeniz gerekmektedir. Düzenlenecek belgenin 1 ay geçerlilik süresi vardır. Emekli aylığınız kesildiyse ve HMRC Employment History belgesi ilgili dönemi göstermiyorsa, tekrar bağlatmak için emekli aylığınızı bağlatmak için aldığınız evrak tarihinden bugüne kadar olan süreyi içerecek şekilde aşağıdaki bilgileri almanız gerek.

HMRC’den alınmış (1)Employment History (0300 2003300) (Form: OCA41) belgesi,
(2)
DWP’nin https://bit.ly/yardim03 sayfasındaki online başvuru formuyla istenecek halen İngiltere’de herhangi bir sosyal yardım alıp almadığınızı gösterir “Proof of Benefits”/ “Right of Access” yazısının ve (3) Bağlı bulunulan belediyeden herhangi bir sosyal yardım alınmadığına dair yazının üçünün birden ibraz edilmesi gerekmektedir. Ortalama 7-10 günde temin edilebildiği belirtilmektedir. Ayrıntılı bilgiler ve postayla talep için DWP’nin ilgili http://bit.ly/yardim01 sayfası incelenebilir. Örnek belge, dilekçe ve başvuru formu örnekleri https://bit.ly/londra02adresli Google Drive klasöründedir.

Ayrıca, serbest meslek (self-employed) olarak çalışıyorsanız, HMRC’deki kaydınızın durdurulduğundan emin olmanız gerekir. Aksi takdirde gelecek belgelerde bağımsız çalışıyor (self-employed) görünür. Self-employed olarak çalışmıyor, ancak kira geliri (UK Rental Income) ya da ortaklık kar payı (UK Dividend) alınmasında bir sakınca yoktur; ayrıca 03002003310 numaralı telefondan (1) self-employed çalışma olmadığına dair yazı ve (2) son 5 yıla ait SA302 Formu ve konuyu açıklayan muhasebeci yazısı temin edilmesi gerekir. Bu mümkün değilse, yukarıda belirtilen Full SARS (Subject Access Request) (Form: CA6430 (IR)) belgesinin alınması gerekir.

Working Tax Credit, Disability Allowance, Personal Independence Payment, Universal Credit, Child Benefit ve Child Tax Credit ve diğer ikamete dayalı yardımların alınmaması ve belirtilen evraklarla belgelenmesi gerekir.

İngiltere’de emekli olmuş vatandaşların devlet emeklilik maaşı (Full Basic State Pension) kağıtlarının asılları ile İkinci Aşama’da belirtilen belgeleri almaları gerekmektedir. İngiltere’deki emeklilik maaşları beraberinde çalışmaya devam ediliyorsa bunun durdurulması ve ikamete dayalı yardımlar (İngiltere’de yaşamadığında kesilebilecek yardımlar) alınıyorsa bunların kesilmesi gerekmektedir. State Pension emeklilik yaşı öncesinde alınacak yardımlı kısmi emekli maaşı (Pension Credit) kesilmesi gereken yardımdır. Kesilmesi veya emeklilik yaşının gelip emekli maaşının bağlanması beklenmelidir.

Ev Hanımı olarak emekli olmak isteyenlerin 1 Mart 2022 itibariyle Müşavirliğimizden alacakları İkamet Belgesi ile işlemlerini yapmaları gerekmektedir. Özetle; (1) İngiltere ikametinizi kapsayan eski/yeni İngiliz/Türk tüm pasaport asılları, (2) Türk kimlik kartı/nüfus kağıdı aslı, (3) adres gösterir düzenlenmiş bir fatura (gaz, su elektrik)/Council Tax bill/bank statement. (4) Randevu öncesinde T.C. Kimlik No ve pasaport numaralarının RAKAMLA YAZARAK e-posta ile posta gönderilmesi. İngiliz pasaportu eksikse HM Passport Office’ten size ait pasaportları gösteren yazı temin edilmesi gerekir. Türk/İngiliz pasaportu dışındaki pasaportlar için ise (AB ve diğer ülkeler) Home Office’ten İngiltere giriş/çıkış kaydı alınması gerekir (bkz. https://bit.ly/ikamet03) ve oturum izni kanıtı “share code” bilgisi paylaşması gerekir. Ad-Soyad farklılıklarının isim denklik belgesi veya evlilik cüzdanı, doğum belgesi vb. dokümanlarla belgelenmesi gerekir.

İngiltere’ye ilk girişi pasaportsuz yapmış kişilerin http://londra.bk.mfa.gov.tr/Mission/ShowInfoNote/391220 sayfasında getirebilecekleri diğer belgelere bakmaları gerekmektedir. Evraklar hazır olduğunda e-posta adresimizden randevu alınabilir ya da belgelerin asılları ve “Special Delivery” geri gönderme zarfı göndererek postayla işlem yapabilir. Tanım olarak Yurtdışında “ev kadını olarak geçen süreler”, medeni durumlarına bakılmaksızın kadınların, sigortalılık süreleri haricinde yurtdışında bulundukları süreleri ifade eder. Ev hanımları emekli maaşlarını bağlatmak için ise daha önce İkinci Aşama olarak bahsetmiş olduğumuz süreci tamamlayarak emekli maaşlarını bağlatabilirler.

Birkaç hususun altını çizmekte fayda var. Hem çalışan hem de ev hanımı olanlarda, emekli aylığınızı hemen bağlatmanız şart değildir. Başka bir deyişle, yurtdışı borçlanmanızı yapıp eksiklerinizi tamamlayıp emeklilik yaşınız gelmiş olsa bile, çalışmanızı ya da da aldığınız sosyal yardımları devam ettirmek istiyorsanız, emekli aylığınızı daha sonra bunları durdurduğunuzda veya İngiltere’deki emeklilik yaşınız geldiğinde bağlatabilirsiniz. İngiltere’de yatırdığınız sigorta primlerini Türkiye’ye aktarmanız mümkün değildir. Ancak, çalışma sürelerinizi belgeleyerek yurtdışı borçlanması Türkiye’deki prim gün eksikliklerinizi ödeyebilirsiniz.

Yukarıda belirtilen kurallara uygun yapılmak kaydıyla, iki ülkeden de emekli aylığı almaya bir engel yoktur. Bir vatandaşımız Türkiye’den emekli aylığı alırken, İngiltere’deki emeklilik yaşı geldiğinde hak etmesi halinde İngiltere’den de emekli aylığı alabilir. Burada vatandaşlarımızın dikkat etmesi gereken, “qualifying years” olarak tabir edilen, İngiltere’deki prim ödeme yıllarının 30 yılı geçmiş olması. 30 yılında altındayken emeklilik yaşına gelen vatandaşlarımız maalesef doldurdukları yıl mesabesinde kısmi emekli maaşı alabileceklerdir. Bu nedenle, vatandaşlarımızı bu konudaki eksikliklerini gidermek için HM Revenue and Customs ve Department of Work and Pensions kurumlarıyla görüşüp bu eksiklikleri gidermenin yollarını görüşmeleri gerekir. Ayrıca, maaş getirisi nispeten düşük olmakla birlikte, kalan süreleri için HMRC’den ve/veya İngiltere Emeklilik İdaresinden (Department of Work and Pension) Class 3 Voluntary Contributions şeklinde ödeme talebinde bulunulabilir, uygun görülmesi halinde bu şekilde ödeme yaparak İngiltere’deki emeklilikleri için eksiklerini tamamlayabilirler.

SGK'ya şahsen veya vekalet verilmiş birisi tarafından asıl belgelerle başvuru yapılması gerekmektedir. Kayıtlı/iadeli taahhütlü posta ile yapılan başvurular kabul edilmekle birlikte, postada yaşanabilecek gecikme ve kayıp gibi sıkıntıların dikkate alınmasında fayda vardır. Müşavirliğimizden alınan belgelerden Hizmet Belgesi’nin üç (3) ay ve emekli aylığı bağlatma belgesinin bir (1) ay geçerlilik süresi vardır. Dolayısıyla, Hizmet Belgesi gibi belgeleri alacak vatandaşlarımızın planlamalarını buna göre yapmaları, tatil dönemlerinde yaşanabilecek yoğunluktan dolayı randevu sisteminde yaşanabilecek olası yoğunluk da dikkate alınmalıdır.

------------

v30 – 19/04/2023

------------

Adres:

Rutland Lodge, Rutland Court

Knightsbridge

SW7 1BW, London

United Kingdom

Tel : +44 (0) 20 7581 5988 (14:30-16:00 arası)

Faks : +44 (0) 20 7591 6911

E-posta : londra@csgb.gov.tr

Atatürk

Pazartesi - Cuma

09:00 - 13:00 / 14:00 - 16:00

- Başkonsolosluğumuz randevu sistemi ile çalışmaktadır. www.konsolosluk.gov.tr adresini kullanarak işlem yaptırmak istediğiniz bölümden randevu alabilirsiniz - Nöbetçi telefonumuzu mesai saatleri dışında "sadece acil durumlar" için aramanızı önemle rica ederiz. - Noter Teyit e-posta adresi: londrabkteyit@mfa.gov.tr
1.01.2024 1.01.2024 Yılbaşı Tatili
29.03.2024 1.04.2024 Dini Bayram (Paskalya)
10.04.2024 10.04.2024 Ramazan Bayramı
6.05.2024 6.05.2024 Early May Bank Holiday
27.05.2024 27.05.2024 Spring Bank Holiday
26.08.2024 26.08.2024 Summer Bank Holiday
29.10.2024 29.10.2024 Cumhuriyet Bayramı
25.12.2024 26.12.2024 Dini Bayram (Christmas)